Manyoni dag 5: Three brothers

29 september 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Vrijdag 28-09-2018

Manyoni dag 5: Three brothers

Om 5.30 vertrokken we om de SD kaarten in de camera traps te vervangen. Bij onze eerste stop hoorden we op een afstand de leeuwen brullen. Dus ging Nico eerst maar eens kijken of er een leeuw in de buurt was. Dit was niet het geval maar hij besloot de auto toch maar iets dichter bij te parkeren. Het was een camera trap bij de grote dam. We hebben daar 2 camera’s gedaan. Toen we terug liepen naar de auto schrokken we wel een beetje. De leeuw lag op de plek waar we eerst de auto zouden parkeren. Wow. Gelukkig bleef hij relaxed liggen en konden wij op de auto stappen. Wat een prachtig dier om te zien. Hij bleef niet lang liggen. In de verte was namelijk gebrul van andere leeuwen te horen en volgens mij ging hij daar een kijkje nemen. We hebben he nog even gevolgd maar daarna verdween hij in het struikgewas. Op naar de andere kant van de dam. Onderweg kwamen we de Wahlberg’s eagle. Hij zat lekker op z’n gemak een tukje te doen in de boom. Best wel een redelijk formaat roofvogel. Nog 2 camera’s aan de andere kant van de dam en weer door. Onderweg kwamen we weer 2 leeuwen tegen. De 2e zag je haast niet liggen, zo dicht lagen ze achter elkaar. Blijkbaar waren deze 2 en die andere broers. Ze vormen met z’n drieën een soort van coalitie waardoor ze een grotere overlevingskans hebben. Zo hebben we nog een groot aantal camera’s gecontroleerd en de SD kaarten vervangen. Waaronder die bij het gieren restaurant, de schuilhut en verschillende waterplaatsen. Helaas hadden we te weinig SD kaarten mee en gingen we naar het huis.

Hier aangekomen hebben we gelijk de data van de SD kaarten gedownload en daarna de kaarten geformatteerd. Ook nog even de was doen want het weer was heel warm, dan droogt het lekker snel.

Omdat we dit weekend gaan verhuizen moesten we even kijken wat er in het nieuwe huis allemaal aanwezig was. Dus daar gingen we weer. Wat zag dit er van de buitenkant prachtig uit. Een goed onderhouden tuin met verschillende planten. Binnen aangekomen zag het er wel wat minder uit. Er waren blijkbaar lekkages in de keuken en voor de rest was het hele huis leeg. Er was zelfs een raam ingegooid om zo naar binnen te komen. Hier was iemand mee bezig om vingerafdrukken van te nemen. Morgen komt er een schoonmaakploeg en gaan wij verhuizen. Volgens mij ziet Nico hier heel erg tegen op want hij doet zo moeilijk over alles. We hebben nog even een slot verplaatst zodat de spullen die we al meegenomen hadden achter slot en grendel staan. Ik denk echter dat als dit ervoor moet zorgen dat het niet meegenomen wordt ze toch echt andere beveiligingsmaatrelen moeten treffen.

Terug naar huis 1. De was die ik buiten had opgehangen was al helemaal droog. Dat al na 1,5 uur. Maar weer verder met data gegevens verwerken.

Om 15.00 uur vertrokken we richting de wilde honden. We hoorden al onweer in de verte. Dit was niet een geruststellend geluid. De met wat haast reden we die kant op. We hadden ze best wel snel gevonden. Eerst in de heuvels en later daalde ze af naar de rivier. Hier konden we ze goed observeren. Maar ondertussen waren er al een aantal keer wat spatten regen gevallen. We hadden dus alles al klaarliggen voor als het ging regenen. Toen de honden verder liepen gingen wij ook naar de andere rivier doorgang. Het begon nu echt te regenen. Gelukkig gingen we vrij snel naar huis. Onderweg begon het echt te onweren en te bliksemen. In een auto heb ik er geen probleem mee maar als je achter in op de auto zit voel ik me niet echt prettig. Gelukkig kwamen we veilig bij het huis aan maar mijn hele broek was zeik nat, net alsof ik in mijn broek had geplast. Dit was natuurlijk niet het geval.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Warthogs

·         Nyala

·         Giraffe

·         Blue wildebeest

·         Lilac breasted roller.

·         Southern yellow-billed hoornbill

·         Southern masked wever