Manyoni dag 4: Short sightings and a long break

27 september 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Donderdag 27-09-2018

Manyoni dag 4: Short sightings and a long break

We gingen vandaag heeeellll vroeg weg al om 4.45 uur. Het begint steeds gekker te worden. Echter begin ik te wennen aan het vroege opstaan. We gingen namelijk opzoek naar de Wilde honden. Vlak nadat we waren vertrokken kregen we de zoeklamp. Hier kon Semra zich mee uitleven. Ze bleef in de rondte schijnen, inclusief in mijn ogen ☹. Wel zagen we een gevlekte hyena.

Bij de opgedroogde rivier aangekomen bleken de honden dichtbij te zijn. We reden iets verder. Uit de scan bleek dat ze naar de plaats liepen waar we zojuist vandaan kwamen. Dus terug. Hier vonden we 2 pups. Al vrij snel vertrokken ze omhoog het stuikgewas in. We konden zo af en toe wel wat bewegingen zien maar meer dan dat ook niet. De toeristen kwamen en dat betekend dat wij weg moesten. Nico legde later uit waarom dit was. Normaal gesproken mogen er namelijk 2 auto’s staan en werd onze auto als spookauto gezien. Dan mogen er 3 zijn. Maar omdat er door de gidsen was geklaagd werd dit niet meer toegestaan en moeten wij vertrekken als er andere auto aankomt. Hier is Nico duidelijk niet blij mee. Echter de manier waarop hij hierover praat is niet heel positief. We vertrokken en gingen opzoek naar een plek om wat te drinken. Waarna we opzoek gingen naar een cheeta en olifanten. De olifanten bleken echter bij 1 van de lodges gesignaleerd te zijn dus dit ging ook niet meer door. Dan maar naar de ingang van het park om de schoonmaakster op te halen maar ze was er nog niet. Dus gingen we nog een stukje rijden, je weet nooit wat je vindt. We kwamen bij een dam 2 zwemmende nijlpaarden tegen. Hier een korte stop en weer verder. Heel af en toe werd er even gestopt maar dit is meer een uitzondering dan een gewoonte, helaas. Ik zou graag wat meer leren over de verschillende vogels en deze dan ook fotograferen. We hebben de schoonmaakster daarna opgehaald en gingen terug naar het huis. Hier waren we al om 9.30. uur. Best vroeg.

Om 15.30 uur begon de middag sessie dan eindelijk. Wat duurde het wachten lang voordat deze begon. Om toch maar bezig te blijven ben ik maar wat data gegevens gaan invoeren. Dit was allemaal nog van de andere groep.

Eerst brachten we de dame weg die hier werkt en daarna opzoek naar de olifanten. Je zou zeggen ze zijn groot genoeg en je hebt ze zo gevonden. Nou dat is niet helemaal waar. Onderweg kwamen we een groot aantal witte neushoorns tegen en een serval. Ik ben ook de enige want hij was in een seconde weg. Dus aan de hand van mijn omschrijving kon Nico hem benoemen. Uiteindelijk vonden we de olifanten. 26 stuks. Dat is hele grote groep. Ze liepen lekker door waarna ze besloten om te gaan grazen, gras dit keer. Er gebeurde van alles. Jongen die aan het stoeien waren, ander die lekker aan het eten waren, weer een aantal andere wandelde rustig verder en het aller kleinste olifantje (+/- 6 maanden) was aan het stoeien met een boompje en probeerde daarna mee te doen met de andere stoeiende jongen. Het werd donker dus terug naar het huis. Onderweg kwamen we nog een aantal dieren tegen: impala’s, konijnen en een Marsh Owl. Dit is wel leuk op deze manier.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         African wild dog