Manyoni dag 3: The white rhino, cats and dogs

26 september 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Woensdag 26-09-2018

Manyoni dag 3: The white rhino, cats and dogs

We vertrokken om 5.30 uur. We gingen opzoek naar de witte neushoorn die met het prikkeldraad om zijn poot. We kwamen er na een tijdje achter dat het niet neushoorn nummer 31 was maar nummer 32. We hebben uren rond gereden. Hij was namelijk moeilijk te vinden maar rond een uur of 9.45 was hij dan toch eindelijk gevonden door Mfundisi. Ondertussen waren we toch al een aantal verschillende dieren tegen gekomen. Een steenbok (nog niet eerder door Nico in het park gezien), Puff adder, giraffen die aan het nep vechten waren en struisvogels met jongen. Dus best wel redelijk te doen. De wegen hier zijn duidelijk slechter en bevatten heel veel klei in vergelijking met Hluhluwe. Op de terugweg naar het huis kwamen we 4 jonge leeuwen tegen. Ze zijn ongeveer 10 maanden oud. 1 mannetje en 3 leeuwinnen. Ze lagen waarschijnlijk op hun moeder te wachten. Ondertussen kwamen er ook een aantal wratten zwijnen voorbij gelopen. Je ziet gelijk het gedrag van deze leeuwen veranderen. Ze gingen alle 4 op een rijtje liggen en maakte zich zo plat mogelijk. Wat een prachtig gezicht. We konden best dichtbij komen en toch bleven ze relaxed.

Tijdens deze ochtend bleek mijn SD-kaart niet goed te werken en waren er een aantal foto’s niet opgeslagen ☹.

In het huis aangekomen kregen we een korte (en te snelle) uitleg over hoe we de data en de camera trap beelden moeten verwerken. Ik voelde me echter niet helemaal fit en ben na het eten 1,5 uur naar bed gegaan. Daar knapte ik wel een klein beetje van op.

We vertrokken om 15.00 uur. We gingen opzoek naar de Wilde honden. Na ruim 2 uur rond te hebben gereden over onverharde bergweggetjes hadden we ze dan toch eindelijk gevonden. Het zijn er 5: het alfa vrouwtje, het alfa mannetje en hun 3 puppy’s van ongeveer 6 maanden oud. Ze lagen in een opgedroogd riviertje lekker te chillen. Hun buikjes zagen er goed vol uit. Niet lang nadat we waren aangekomen stonden ze op. De puppy’s begonnen te bedelen om eten bij hun vader en dit braakte hij voor hun op. Nadat ze dit hadden opgegeten begonnen de pups te spelen. Wat een geweldig leuk gezicht was dat. Ze sprongen op elkaar, in elkaars staart bijten en/of er aan trekken, nep vechten. Zo leuk en blijkbaar redelijk bijzonder om dit te zien. Ook toen de ouders vertrokken bleven de pups lekker door spelen. Op een gegeven moment gingen ze naar hun ouders toe en even later kwam de vader weer naar beneden. Omdat er meer toeristen kwamen gingen wij weg en terug naar het huis.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         White Rhino