Manyoni dag 6: Cheetah day.

29 september 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Zaterdag 29-09-2018

Manyoni dag 6: Cheetah day.

We mochten weer wat uitslapen, ik begin er bijna aan te wennen. We vertrokken om 5.30 uur richting de wilde honden. Het weer was zo anders dan gisteren. Het was nu best wel fris terwijl het gisteren echt benauwd warm was. De eerste dieren die we tegen kwamen waren zebra’s. 1 van hun had geen staart meer. Dit is gebeurd tijdens een gevecht met een andere hengst.

Volgens het signaal waren de honden niet meer op dezelfde plaats als gisteren maar wel in de buurt. We moesten door de opgedroogde rivier. Wat een prachtig gedeelte van het park. Onderweg kwamen we een paar little bee-eaters tegen. Kleine maar schattige vogeltjes. Net toen we de rivier verlieten kwamen we een safari auto tegen. De gids vroeg waar de honden waren. We gaven aan dat hij er waarschijnlijk langs was gereden. Terwijl we met ze stonden te praten zag ik de honden door de rivier heen lopen en weer verdwijnen in de bosjes. Wij reden gelijk die kant op. Bleken het de ouders te zijn en niet veel later kwamen ze achter ons de rivier weer in met hun puppy’s. De ouders hadden bloed op hun kop en aan de voorkant van hun lichaam. Ze hadden waarschijnlijk een prooi gevangen en kwamen hun puppy’s ophalen. We zijn ze gevolgd maar de safari auto heeft voorrang. Toen we verder konden waren de honden het struikgewas verdwenen. Een stuk verder op gingen we weer de rivier in om ze zo te proberen te vinden. Door een driepuntmeting uit te voeren kun je bepalen met een bepaald programma waar de dieren zich moeten bevinden. Hieruit kwam dat ze het park hadden verlaten en door het hek waren gegaan. Nico raakte hier duidelijk door van slag. Hij wilde te voet gaan kijken of ze het park hadden verlaten. Hij kreeg na aandringen bij toestemming om dit te doen. Dus daar zaten we dan met z’n drieën in de auto te wachten. Het duurde best lang voordat hij weer terug was. Als er wat gebeuren zou met hem hadden we wel een probleem gehad. Geen radio of gps want dat had hij meegenomen en ook geen mobielbereik. Gelukkig is er niets gebeurd. De honden bleken gewoon nog in het park te zijn dus paniek voor niets. 2 minuten laten liepen ze namelijk achter de auto langs. Ze hadden duidelijk gegeten want hun buiken waren veel dikker dan eerder op de dag. We zijn even gebleven maar moesten daarna weg. Door naar een cheeta met 4 jongen die was gesignaleerd. Onderweg er naar toe zagen we steeds meer gieren in de lucht zweven. Aangekomen op de plek van bestemming stonden er al 2 wagens met toeristen dus moesten we wachten tot er maximaal nog 1 was. Het lukt om toen we eindelijk mochten kijken een glimp van ze op te vangen. Ik heb maar 3 jongen en de moeder gezien. Wat zijn die kleintjes pluizig.

Terug naar het huis. Hier waren we al om 9.45 uur. We hebben in de ochtend echt korte sessies in vergelijking met Hluhluwe. We begonnen met het inpakken van spullen voor de verhuizing maar we gingen veel later weg dan gedacht. Dus maar weer wat data invoeren.

Rond 1 uur begonnen we met het inladen van 3 bedden en wat spullen op de auto. Dit brachten we naar het huis. Hier hebben we het uitgeladen en de spullen uit de keuken in een kastje gezet. Terug naar het 1e huis om het gasfornuis en de tafel op te laden. Nico ging het alleen wegbrengen dus even rust voor ons.

Om 15.30 uur begon de middag sessie. We gingen opzoek naar een cheeta: CH9. Na een heel stuk gereden te hebben bleek ze niet op haar gebruikelijke plaats te zitten. Dit was dus een beetje een tegenvaller. Dus verder op jacht naar haar. Tijdens deze rit kwamen we weer langs de cheeta met jongen, maar die hebben we niet gezien. Wel de gieren en een black backed jakhals. Na een lange en moeilijke zoektocht vonden we deze dame van 2 jaar dan toch eindelijk. In het begin was ze lastig te zien maar we bleven rustig wachten. Ze kwam steeds dichterbij. Ze schuurde tegen een boom, nam een aantal sprongen om zo over te steken en uiteindelijk klom ze in een boom. Wow dit was echt ongelofelijk gaaf. Ze zat op ongeveer 20 meter van ons. Wat een prachtig en elegant dier. Na een tijdje sprong ze uit de boom en liet ze ons achter.

We reden terug naar het huis. Onderweg zagen we ook nog 3 jonge leeuwtjes van de groep van 4 van afgelopen woensdag. Ze zaten boven op een heuveltje onder een boom. Helaas te ver weg voor een goede foto. Even verder op liepen ook nog 2 witte neushoorns. Het werd steeds donkerder dus mochten we op een gegeven moment ook nog met de schijnwerper. Helaas vonden we niks.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Red duiker