Manyoni dag 9: Elephants who come too close

2 oktober 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Dinsdag 4-10-2018

Manyoni dag 9: Elephants who come too close

Ik was met een wat beter humeur wakker geworden. Er was gisteren avond nog water in de tank gebracht. Dus vanochtend was er weer water.

We gingen opzoek naar olifanten. Als een van de eerste dieren kwamen we een black backed jakhals tegen. Deze liep rustig in de rondte. Ook kwamen we langs de neushoorn boma. Hierin zagen we 2 zwarte neushoorns. Dit zijn Storm en Nandi Het zijn 2 jongen die wees zijn. Ze zijn hiervoor al vrijgelaten vanuit de boma maar doordat ze niet goed wisten hoe ze zich als een echte neushoorn moeten gedragen kwamen ze in de problemen. Ze raakte ondervoed en zochten te veel contact met mensen. Dus moesten ze weer terug in de boma om aan te sterken. Er blijken 5 boma’s in dit park te zijn: buffel, impala, neushoorn en 2 voor roofdieren.

Onderweg stopte we opeens voor een blackshoudered kite. Ik was verbaast dat dit gebeurde maar wel super leuk. Niet lang daarna toen we aan het scannen waren zag ik in de verte een boom extreem veel bewegen. Het bleek één van de mannetjes olifanten te zijn EM2. Hij was druk bezig met het opeten van de boom, ja ongeveer de hele boom. Kon hij niet zij een lekker takje/blaadje dan brak hij gewoon een hele tak af. Je kon dit van veraf al horen. Indrukwekkend. Door met onze zoektocht naar de rest. We hebben een rondje gereden maar konden ze niet vinden. We kwamen weer uit bij EM2, maar nu vanaf de andere kant. Toen hij was uitgegeten besloot hij verder te wandelen. Wat een groot dier en toch zo geruisloos.

Niet lang daarna vonden we ook de 2 groepen met olifanten EBH en EBH2. Dit staat voor elephant breeding herd. We parkeerde op de weg en langzaam maar zeker trokken ze 1 voor 1 aan ons voorbij. 1 van de jongere mannetjes was een beetje ondeugend/nieuwsgierig en daagde auto uit. Toen er weinig reactie kwam besloot hij maar verder te lopen en nog wat blaadjes te gaan eten. Daarna deed hij weer hetzelfde maar dit keer raakte hij zelfs de auto aan. Dit mogen ze niet doen dus gaf Nico hem een waarschuwing. Hierop reageerde hij wel wat en stopte hij met wat hij deed. Hij liep daarna rustig door naar de andere kant van de auto. Bedenk wel hij stond dus op een meter afstand van ons. Zo gaaf. Als 1 van de laatste olifanten (21 stuks) kwam er ook een jong mannetje langs. Van deze moest ik foto’s maken om een ID kit samen te stellen. Hierin zitten dan foto’s om een dier te herkennen. Hij zorgt namelijk de laatste tijd voor wat problemen. Toen ze eenmaal voorbij waren gingen we richting het huis. Ondertussen had Nico ons bedankt voor het helpen bij de verhuizing. Dit kwam ook van hoger hand. Ook kwam er het aanbod mochten we niet tevreden zijn met de huidige situatie om dan te verplaatsen naar Tembe. We konden hier even over nadenken en hij wilde graag weten wat we besloten hadden als we bij het huis aankwamen. Ik wist niet zo goed wat ik moest doen dus heb ik een kort gesprekje met hem gehad. Ik heb aangegeven dat ik graag wat vaker wil stoppen om ook andere dieren te zien. Het excuus kwam dat het zo druk was en dat er veel administratie moest worden gedaan. Wel zij hij proberen hier meer rekening mee te houden. Ik besloot om toch maar te blijven. Hopelijk wordt het beter als Dani er is. Dit moet ik nog even afwachten.

Al vrij gauw ben ik in de schuilhut gaan kijken of alles nog redelijk in orde was en dat was het. Dus een stoel, mijn statief en natuurlijk de camera ophalen. Hier heb ik ongeveer 2 uur gezeten. Eerst kwamen er een aantal vogels voorbij. Dit had ik wel verwacht. Maar opeens was daar een mannelijk nyala die even wat kwam drinken. Dit was tegen mijn verwachtingen in. Zo geweldig is deze schuilhut nu ook weer niet. Hij dronk wat en liep weg om een stukje verderop onder een boom te gaan schuilen tegen te zon. Even later kwam hij weer wat drinken. Waarna hij zijn weg vervolgde. Er kwamen ook nog 3 blue wildebeest, nog 3 nyala’s en een stuk of 20 wrattenzwijnen langs. De laatste kwamen hier ook een modderbad nemen. Bij deze waterplas staat ook een oude dode boom. Hierin zat een boom agaam. Hij keek eens rustig in de rondte en verplaatste zich heel sporadisch. Na 2 uurtjes had ik het wel gehad. Het begon nu echt te warm te worden en ik ging naar binnen. Hier heb ik nog wat gegevens ingevoerd en toen was het tijd voor de middag sessie.

We vertrokken om 15.30 met Dani richting de wilde honden. Dit was onze eerste sessie met haar. Je kon al gelijk verschillen merken in rijdstijl en routes. We vonden de honden na een tijdje in de opgedroogde rivier. Ze op en wat beroerde plek, precies in de bocht. Hierdoor konden we ze niet alle 5 zien. Omdat er een safari auto aankwam besloten we weg te gaan en te kijken of we misschien het luipaard konden vinden die vanochtend was gesignaleerd. Helaas dat lukte ons niet om het luipaard te vinden maar wel een rock monitor (denk ik). Een soort van varaan. Hij vluchtte wel gelijk toen we bij hem stopte. Terug bij de honden waren ze er nog maar niet lang daarna besloten ze om te vertrekken verder de rivier op waar wij niet kunnen komen. We zijn omgereden maar konden ze niet zien. Ze lagen dus ergens in het midden. Tijd om terug te gaan naar het huis. Ook nu zagen we onderweg weer allemaal uilen op de weg.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Elba Finch

·         Yellow-fronted Canary

·         Red-billed Firefinch

·         Cape Turtle-Dove

·         Southern Grey-headed Sparrow

·         Tambourine Dove