Hluhluwe dag 2: Our first day going out for resurch at the Hluhluwe park

11 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Dinsdag 11-09-2018

Hluhluwe dag 2: Our first day going out for resurch at the Hluhluwe park

We vertrokken vanochtend om 5.30 uur. Wow wat is dat voor mijn doen vroeg. 5 lagen kleding aan want het is echt koud in de ochtend. Niet lang nadat we vertrokken waren kwamen we de eerste groep wilde honden tegen. 8 stuks die gewoon op de weg liepen. Deze groep staat bekend als de Deda’s groep. Ze liepen zo langs onze auto heen en gingen gewoon verder met wat ze aan het doen waren. Ze waren opzoek naar eten. Na ze een tijdje gevolgd te hebben verdwenen ze in de bush. Niet lang daarna hoorde we ze twitteren. Waarschijnlijk hadden ze een Nyala gevangen. In de tussentijd hadden we beneden in het dal ook nog 4 zwarte neushoorns gezien. Mike draaide de auto om en we gingen naar ze opzoek. Van uit een rivierbedding konden we ze na een tijdje weer zien. Ze hadden dikkere buiken en waren aan het spelen. Waarna ze gingen slapen. Hier hebben we ongeveer 4 uur doorgebracht. In de tussentijd kwamen er heel wat verschillende vogeltjes langs. Mike weet precies te vertellen welke vogel het is aan het geluid. Gedurende het wachten heb ik PPT presentatie (niet op beeld natuurlijk) gekregen. Wat we moet doen, kunnen verwachten en hoe we ons moeten gedragen. Ook is aan mij uitgelegd hoe Telemetrie werk. Dit is het scannen van dieren op een maximale afstand van 5 km.

Na lange tijd te hebben gewacht tot de wilde honden vertrokken besloten we maar richting het onderzoekscentrum te gaan. Hier hadden we lunch. Ook kreeg ik nu de officiële PPT te zien. Ook was het vandaag testemonial Tuesday. Dit betekend dat de vrijwilliger een oefen telefoontje moet plegen. Tijdens dit gesprek moet een situatie nabootsen waarbij de monitor gewond raakt en zelf niet meer in staat is om voor de vrijwilligers te zorgen. Gelukkig had Mike alles al opgeschreven en moes ik het alleen maar voorlezen.

Daarna zijn Lisa en ik naar het Hilltop park gelopen aan de hand van de instructies die Mike ons had gegeven. Een tip voor iedereen. Vraag duidelijk aan Mike wat hij bedoeld ander kom je er nooit. Hij had ons verteld dat we in 10 minuten bij de Lodge zouden zijn. Dus daar gingen Lisa en ik. Na een aantal keren van richting te zijn veranderd besloten we Mike een APPje te sturen. Blijkbaar waren we verkeerd gelopen. We kregen nieuwe instructies. We vonden na niet al te lange tijd een Lodge. Helaas was deze dicht. Wel liepen er veel vervet aapjes rond. Na een tijdje hadden we nog niet ons doel bereikt, wel emergency point B gesitueerd op een grasveld. Niet heel ver verder stond echter een bordje: niet op het gras. Hoe kom je dan bij een noodgeval bij het emergency point????  We waren al even onderweg en besloten maar terug te gaan want om 15.30 gingen we weg voor de middag sessie. Onderweg kwamen we ook emergency point C tegen maar we waren al op de terug weg

De middag sessie was erg geslaagd. We gingen op zoek naar de wilde hond (andere groep). Deze bevonden zich aan de andere kant van het park. Tijdens onze zoektocht kwamen we super veel dieren tegen waaronder: giraf, blue wildebeest, impala . Uiteindelijk hebben we ze gelokaliseerd maar niet gezien. Op de terugweg toen het al donker was konden we goed zien hoe de brand zich verplaatste.

Vanavond ging het kaarsje al iets eerder uit rond een uur of 21.00

·         Pied crow

·         Red-billed Oxpecker

·         Cape glossy Starling

·         Dark-capped bulbul

·         Lesser striped swallow

·         Woodland kingfisher

·         Trumpeter hornbill

·         African hoopoe (geen foto)

·         Yellow-billed kite

·         Impala

·         Warthog

1. Gaby Zeijderveld:
    24 september 2018
    Drukke dagen vol indrukken, erg leuk om te lezen.