Hluhluwe dag 3: Gardening in the Boma

12 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Woensdag 12-09-2018

Hluhluwe dag 3: Gardening in the Boma

We vertrokken om 5.00 uur. De ochtend begon al goed met het vinden van de groep van 4 Afrikaanse wilde honden. Ik heb geprobeerd om een aantal goede foto’s te maken zodat we hiervan een ID kid kunnen maken. Dit is om de verschillende dieren te identificeren. Dus je moet dan een foto van alle kanten van het dier hebben. Best een uitdaging. We hebben de dieren een tijdje gevolgd waarna zij verdwenen in het struikgewas. Gedurende de zoektocht om ze weer te vinden kwamen we onder ander 2 gevlekte hyena’s tegen. 1 van hen moet een strop om zijn nek hebben gehad wand je kond de wond/litteken heel goed zien zitten. Echt een heel naar gezicht.

We hebben bij 1 van de waterplaatsen gezeten om wat te drinken waarna terug naar het camp zijn gegaan. Daar gingen we Roan ophalen. Hij is de verantwoordelijke voor de Afrikaanse Wilde honden in het gebied. Er was aan Mike gevraagd of wij wilde helpen met het schoonmaken van de BOMA. De boma is een ‘kooi’ van 100 x 100 meter. Deze is helemaal afgezet met gaas en schrikdraad (10.000 volt). Hierin worden de dieren gevangen gezet mochten ze bijv. ziek zijn, moeten worden onderzocht, verplaatst naar een ander gebied of worden geïntroduceerd in een gebied/groep andere dieren. Op de planning staat namelijk dat de honden gevangen moeten worden. 2 van de mannelijke honden worden uit de groep gehaald en er komt een nieuwe man voor terug, anders zou er inteelt kunnen plaatsvinden.

Dus dit betekende dat de boma schoongemaakt moest worden. Wat dit inhoud is het volgende: het verwijderen van botten, ervoor zorgen dat het stroomdraad van onder vrij is van onkruid (best veel werk), het schoonmaken van de waterbak, het dichten van gaten die door dieren zijn gegraven die hiervoor er in zaten en het controleren van de omheining inclusief het stroomdraad. Terwijl we bezig waren ontdekte we dat er toch heel wat dieren zaten waar ik niet zo’n fan van ben: slangen en teken. Wat een werk was dat zeg. Maar het zag er toch wel wat betere uit dan toen we begonnen. Rond 14.30 uur waren we terug in het camp. Gelijk een teken controle. Er hadden er al een aantal een hapje van me genomen en er waren er nog een groot aantal onderweg om dit ook te gaan doen. Dus gauw verwijderen, oh bah.

Na een korte pauze vertrokken we om 16.30 uur richting de leeuwen. We zagen onderweg onze eerste olifant. Lisa raakte hierdoor duidelijk geëmotioneerd. Ze is namelijk een groot fan van deze dieren. Na hier gekeken te hebben gingen we door naar de plaats waar de leeuwen met hun jongen zitten. Om dat ze misschien aan de andere kant zaten zijn we omgereden. Hier vonden we wel een hele grote witte neushorens (7) en een groep impala’s. Op een gegeven moment schrokken de impala’s waarna ze met z’n aller wegrende en naar 1 kant gingen staan. Vrij snel daarna rende ook de neushoorns weg en gingen voor de impala’s staan. Met z’n alle in een soort van rondje. We hebben een tijdje staan wachten omdat we dachten dat er een leeuw aan het jagen was maar deze hebben we niet gezien. Dus weer terug naar de vorige plek. Yes succes. We zagen 5 jonge leeuwtjes (2 van 3,5 maand en 3 van 1,5 maand) en 2 neushoorns.

Niet veel later kwam het eerste vrouwtje eraan. Ze liep gewoon langs de andere leeuw zonder dat die de leeuwen zagen. Bij de kleintjes aangekomen werd ze warm begroet. Niet veel later kwam ook de 2e leeuwin aangelopen. Echter deden de jongen niet op haar wachten maar liepen op haar af. Niet zo verstandig want de neushorens waren er nog. Deze werden nu echter wel wat alerter. De leeuwin liep naar haar zuster om gedag te zeggen. Niet veel later kwamen ook de leeuwtjes naar hun toe. Nog steeds waren de neushorens opgewonden en begonnen in de buurt te komen van de jonge leeuwtjes. De vrouwtjes verspreidde zich en probeerde door geluid te maken de neushorens af te leiden. Dit doen ze door geluid te maken want de neushorens hebben maar een beperkt gezichtsveld. Het lukte om ze weg te lokken en zo waren de kleintjes weer veilig.

Wij vertrokken richting camp. Onderweg lag er op de weg nog een mozambique spitting cobra. Deze bleef rustig liggen. Dit is echter wel een gevaarlijke slang. Hij is giftig en kan dit gif zelfs van een afstand zijn gif op je spugen wat hele vervelende gevolgen kan hebben. Zou het in je ogen komen dan kun je blind worden. Na een tijdje besloot hij langzaam te vertrekken waarna wij zijn doorgereden naar het camp.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         African wild dogs

·         Spotted hyaena

·         Slender mongoose

·         Lions

·         Elephant

·         White rhino (7 bij elkaar)

·         Impala

·         Buffalo