Hluhluwe dag 9: Off road.

18 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Dinsdagdag 18 -09-2018

Hluhluwe dag 9: Off road.

Weer een vroege start. Met net als de afgelopen dagen de gebruikelijk start. Eerst bij de wilde honden kijken. Vannacht zijn ze braaf geweest en hebben ze het hek niet gesloopt. Nog voordat we de honden zagen kwamen we al een gevlekte hyena tegen.

Daarna gingen we op zoek naar de New Pack (4 honden). Onderweg kwamen we o.a. Long-Crested Eagle tegen. Ongeveer halverwege de zoektocht bleek dat de honden waren overgestoken naar Imfolozi. Anders om was ook het geval dat er een cheeta was overgestoken. Dus veranderde het doel van onze zoektocht. We zijn over een klein weggetje langs het afrasteringshekwerk gereden en daarna over de weg die beide parken van elkaar scheid. Helaas geen cheeta. Wel een aantal gieren waarvan er 1 ook 2 jongen had. Best schattig die kleine fluffige vogeltjes.

Terug aangekomen in ons park bleken de honden ook weer overgestoken te zijn. We hebben ze wel gevonden via telemetrie maar niet gezien. Ook kwamen we blue wildebeest tegen op een plek waar Mike ze nog niet eerder gezien had. Hij was dus positief verrast.

In het camp zaten Ellis en Tim ook weer bij ons aan de tafel. Erg gezellig. Naast hun kregen we ook nog visite van de vervet monkey’s. Wat zijn het toch schattige beestjes of toch niet. Uiteindelijk begonnen ze steeds brutaler te worden. Ze voerde een bijzonder tactische manoeuvre uit. 1 van de aapjes liep achter Lisa langs en besloot net te doen als of hij wat van de tafel ging pakken. Hierdoor trok hij iedereen zijn aandacht. Waarna een ander aap aan de andere kan haar popcorn van de tafel griste en ermee vandoor ging. Wat een boeven! Niet lang daarna liep Ellis met een wortel en besloten een aantal van hun een aanval op haar te doen. Ze werd door 2 aapjes beklommen maar ze hield vast.

Deze middag heeft Marumo ons de koopwaar laten zien en heb ik wat cadeaus en spullen gekocht. Helaas was er niet zo veel. Ook kwam deze middag 1 van de monitoren (Fi) van het Imfolozi camp met 2 vrienden (Matthew en Sarah)  bij ons in het camp. Zij zullen vandaag met ons mee gaan.

We vertrokken om 16.00 uur. Als eerste bezochten we de boma. Onderweg hadden we stenen in de auto gelegd om de boma te repareren. Vlak bij de boma kwamen we weer 2 kuddes met olifanten tegen. Volgens mij is dit 1 van hun favoriete plekken want dit is nu al 3x gebeurd.

De honden waren er gelukkig nog. We brachten elke keer een paar stenen naar binnen. Toen dit klaar was heeft Mike het vlees neergelegd. Het duurde maar kort voordat de wilde honden doorhadden dat het er was. Ze doken er met z’n alle op af en begonnen het vlees van het karkas af te trekken. Echt wel een beetje een bizar maar toch gave gebeurtenis.

We vervolgde onze weg naar de leeuwen. Ze hebben de jongen verplaatst en zitten nu meer aan de doorgaande weg. We hoorde de welpen wakker worden en hebben heel kort de man gezien. Helaas was het dit en niet meer.

Eerst eten want Mike ging koken. Tim en Ellis hielden ons weer gezelschap. Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur gezeten met Fi en haar vrienden.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         African Wild Dog (boma)

·         Spotted Hyena

·         Long-Crested Eagle

·         Pied Crow

·         Little Bee-Eater

·         Brown-Hooded Kingfisher

·         Vervet monkey’s at camp.

·         Blue Wildebeest

·         Zebra