Hluhluwe dag 8: Lions & shopping

17 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Maandag 17-09-2018

Hluhluwe dag 8: Lions & shopping

Half 5 op en om 5 uur in de auto richting de boma om de honden te controleren. Ze waren de nacht goed doorgekomen. Het mannetje was zelfs al met het alfa vrouwtje geursignalen aan het uitzetten. Dit betekend dat het bindingsproces de goede kant op gaat. Toch moeten ze minimaal 4 weken in de boma blijven om ervoor te zorgen dat ze niet opzoek gaan naar de andere 2 en dat deze nieuwe man bij hun blijft.

We gingen langs een nieuwe route richting de leeuwen. Onderweg kwamen we veel dieren tegen waarvan ook veel vogels: een visarend, African Crowned Eagle, Purple-Crested Turaco. Ook zagen en hoorde we vechtende bavianen. Ze maken het geluid van een grote grommende en blaffende honden. Echt wel indrukwekkend.

We kwamen al snel op het spoor van de mannetjes leeuw. Helaas konden we hem niet zien maar wel scannen in een bepaald gebied. Door naar het deel waar de leeuwinnen vaak zijn. We konden hier niets vinden dus reden we door. Het was tijd voor de ochtend pauze. De plek waar we met Marumo de zonsondergang hadden gezien werd dit keer als plek gebruikt. Hier zagen we meer dan 100 buffels die onderweg waren. Ongelofelijk zo’n grote groep. Ook hadden we inmiddels verschillende groepen olifanten ontdekt. Bij elkaar ongeveer 25 stuks. Terwijl we onze thee aan het opdrinken waren ontdekte Lisa de 2 leeuwinnen. Deze zaten op de berg en liepen langzaam naar beneden richting de olifanten. In de tussentijd gingen ze elke keer even rusten. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer toeristen. De leeuwinnen bleven liggen waar ze lagen. Dus na ruim een uur te hebben gewacht besloten we verder te gaan zoeken naar de man. Hij was net gesignaleerd maar was ook ergens in de bosjes gaan liggen. Ook hem konden we niet ontdekken. Dus uiteindelijk terug naar het camp.

Hier moesten we de auto gaan wassen. Dit is ook 1 van de taken die bij het vrijwilligerswerk horen. Om 12 uur gingen we winkelen. Dit betekend dat we naar het dorp van Hluhluwe moesten. Dus weer achter op de auto met 80 km/uur met best veel wind. Dit betekend dat je haar dus gewoon recht achteruit staat. Het grootse deel bestond uit winkelen bij de supermark en een wiel laten repareren. Daarna natuurlijk weer terug.

Rond 17.00 uur vertrokken samen met Ellis en Tim richting de boma waarna we bij zonsondergang bij de watertoren een drankje zouden doen. Bij de boma aangekomen bleek echter op de stroomdraden aan de binnenkant geen stroom meer te staan. De honden hadden het gaas aan de onderkant van het hekwerk omhoog getrokken en dit was tegen het stroomdraad aangekomen waardoor het geen stroom meer door gaf. Toen dit was gerepareerd was de zon echter al onder gegaan. Dus dan geen drankje bij de watertoren maar bij het kampvuur in het camp. Hier hadden we deze avond ook een braai. Dit is op een kampvuur bereidde maaltijd. Het smaakte goed. Nog even doorkletsen maar dan toch om 21.00 uur naar bed.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Lion