Hluhluwe: dag 6: First session with Marumo.

15 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Zaterdag 15 september 2018

Hluhluwe: dag 6: First session with Marumo.

We vertrokken zo als gebruikelijk om 5 uur dit keer met Marumo. Het plan was gewijzigd sinds gisteren. Vandaag was ons eerste doel om de leeuwen te vinden. Ook gingen Ellis en Tim mee. Zij doen onderzoek naar de neushoorns in het park. Het was erg mistig omdat de wolken in het dal tussen de hevels waren gezakt. Al vrij snel hadden we ze gepeild maar niet gezien. De meting kwam vanuit de bosjes met heel hoog gras en struikgewas ervoor. Dus eigenlijk was er niets te zien. Na een tijdje besloten we om te rijden. Over de andere weg kon je namelijk veel dichterbij komen dan van af waar wij stonden. Ja hoor ik zag de mannetjes leeuw als eerste. Het duurde even voor de rest hem zag maar dat gebeurde uiteindelijk zag iedereen in de auto hem. WOW wat een geweldig dier. Wandelt daar rustig op z’n dooie gemakkie. Wie maakt hem wat. Al vrij snel verdween hij in de struiken. Terug naar onze eerste uitkijk post. Maar helaas geen succes.

Omdat we 2x per dag bij de Afrikaanse Wilde honden moeten kijken hebben we dat gelijk gedaan. Alle honden waren er nog maar ze zijn druk bezig met het graven van gaten. In de hoop om zo te kunnen ontsnappen. Naast de honden zaten er ook minstens 6 gieren te wachten in de hoop een hapje van het karkas te bemachtigen

Daarna een kopje thee gedronken bij een picknick plaat aan het water waar we ook Mike tegen kwamen.

Bij het vertrek reden we terug over dezelfde brug. Ook nu zagen we weer de krokodil en mannetjes wever vogels. Druk bezig met het bouwen van hun nest. Deze wordt als het klaar is geïnspecteerd door het vrouwtje. Is het niet goed dan maakt ze het nest kapot en moet hij overnieuw beginnen. We vervolgde onze weg en kwamen langs een riviertje. Hierin lagen 4 nijlpaarden te bubbelen. Omlaag, omhoog, omlaag, omhoog, enz.

Terug aan gekomen mij de leeuwen was er nog niks te zien. Dus hebben we de coördinaten opgeschreven waarna we weer richting het camp gingen. Onderweg kwamen we een hele kudde olifanten tegen. Prachtige dieren om te zien.

In het camp aangekomen ben ik maar eens gaan zitten achter de laptop om mijn verhaal wat up to date te krijgen. Ondertussen werd ik geregeld afgeleid door de vervet aapjes. Hele speelste beestjes. Het meest opvallende waren natuurlijk de mannetjes. Ze hebben blauwe ballen!! :D

Net voordat we vertrokken voor de middagsessie kwam Cole langs. Hij kwam een krat ophalen voor morgen. Dan komt namelijk het nieuwe mannetje bij de Afrikaanse wilde honden en gaan de andere 2 mannetjes weg. Dit betekend dat ze weer verdoofd moeten worden. Wij worden dan ook verwacht om te komen helpen.

We gingen na te hebben gescand eerst naar de honden. Onderweg kwamen we al heel veel dieren tegen. Een grote groep buffels en een groep van 34 olifanten!! Er zat van alles en nog wat bij. Grote volwassen dieren maar ook hele kleine kalfjes en alles er tussenin . Dit was echt ongelofelijk. We stonden er zelfs met de auto tussen en ze liepen rustig om ons heen te eten.

Met de honden ging het goed. Wel zijn ze druk bezig om gaten te graven om zo te kunnen ontsnappen. Hier moeten we morgen wat aan gaan doen dus hebben we gedurende deze sessie stenen verzameld om de gaten mee op te vullen.

Onderweg reed Marumo best wel pittig door. Helaas hebben we tijdens deze sessie niet de dieren gevonden waar naar we op zoek waren: cheeta, leeuw en wilde hond.

Om 21.30 ging het kaarsje zoals elke dag weer uit. Morgen weer een grote dag met het omruilen van de Afrikaanse wilde honden

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         African Wild dog (boma)

·         Lion / Leeuw

·         Hyppopotamus / Nijlpaard

·         Wooly Stork

·         Village Masked-Weaver

·         Crocodile

·         Elephants (one group of 34 animals)

·         Zebra

·         Buffalo

·         Red-Billed Oxpecker

·         Vervet monkeys (in camp)

·         Samango Monkey

·         Nyala

·         Common Warthog

·         White-Backed Vultures

·         Lesser striped swallow

·         Trumpeter Hornbil

·         Fork-Tailed Drongo

·         Spotted Eagle Owl

1. Gitta:
    27 september 2018
    Hey Marianne, ik lees net al je verhalen even achter elkaar, t is niet zo druk even, maar ik mis verhaal dag 7 ........;) ja het is hartstikke leuk om zo te lezen wat je doet, en meemaakt en dan die foto's prachtig, gelukkig heb ik net even tijd om te lezen,....doejdoej