Hluhluwe, dag 5: The African Wilde Dogs moving. WOW

14 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Vrijdag 14-09-2018

Hluhluwe, dag 5: The African Wilde Dogs moving. WOW

Wakker worden was vandaag echt geen pretje. Het was 4.10 uur toen de wekker ging. Wat ongeveer 5,5 uur slaap betekend. We vertrokken om 5 uur in de richting waar de 4 wilde honden gisteren waren gevangen. Vandaag gingen we proberen om ook de andere 4 te vangen. We lokaliseerde ze al snel dus werd er contact gezocht met Cole. Wij bleven de honden in de tussentijd volgen.

Niet lang daarna arriveerde Cole, Roan (dierenarts), Kelsey (management team Wildlife Act) Er werd een plan gemaakt en wij bleven op wat afstand om de werknemers van het park tegen te houden mocht dit nodig zijn. Terwijl we wachtte kregen we niet veel informatie. Na een tijdje bleken er al 2 honden te zijn gevangen. De andere 2 waren wel in de buurt. Ook nu werd weer een lokroep gebruikt. Dit keer van een wilde hond die de andere roept. Het was zo gaaf dat de andere honden hierop reageerde. Er werd aan ons gevraagd of we de honden een beetje naar hun wilde toe drijven. We zagen er 1 om de hoek verdwijnen richting Cole. Wij moesten weer wachten. Even later bleek ook de 3de wilde hond verdoofd te zijn maar die was er vandoor gegaan. Omdat de andere 2 honden al best lang onder verdoving waren wed er aan ons gevraagd of we deze alvast naar de Boma wilde brengen. WOW wat gaaf. De wilde honden werden in de achterbak van de auto gelegd. Er werd een masker over hun kop gedaan om ze rustig te houden want de verdoving begon uit te werken. Ze wilde niet bij spuiten omdat een bijwerking van deze verdoving er voor zorgt dat hun hardslag omlaag gaat. Daarna vertrokken we heel snel, rond 8 uur. Mike reed deze keer duidelijk sneller om zo snel mogelijk bij de Boma te komen. Hier aangekomen heb ik geholpen met het uit de auto tillen en naar de Boma brengen van 1 van de wilde honden. Hoe gaaf is dat. Ze kregen 2 verschillende spuitjes om de verdoving om te keren. De maskers moesten nog af en dat mochten Lisa en ik doen. Daarna lieten we ze met rust. Ze waren binnen 2 minuten bij gekomen en verwelkomt in de groep. Dit is zo’n grappig geluid.

Even later kwamen ook Cole en Roan met de overige wilde honden. 1 van de halsbanden werd verwijderd en het zelfde proces werd gevolgd. Dit keer duurde het iets langer voordat de 2e wilde hond bij kwam. Eindelijk de roedel was weer compleet. We hebben nog even gekeken hoe het ging en daarna zijn we vertrokken.

We hadden vandaag een lange pauze. Dus besloot ik eerst maar eens een beetje te gaan slapen.

In de middag zijn we met Marumo opzoek gegaan naar de leeuwen. Die vonden we al vrij snel. De mannetjes leeuw lag boven op de heuvel waar hij alles kan overzien. We zijn daarna opzoek gegaan naar het vrouwtje. We konden haar wel ongeveer traceren maar hebben haar en/of de jongen ook niet gezien. Om te kijken over wat gebeurde zijn we een aantal keer heen en weer gereden tussen het mannetje en de plek waar het vrouwtje moet zitten. Helaas hebben we haar niet gezien.

Bij de zonsondergang zijn we naar een plek boven op een heuvel gereden waar we dit goed konden zien. Aan de andere kant zag je hoe het vuur zich verspreidde over de heuvel. De rook en as werd echter onze kant opgeblazen. Ondanks dit was het toch een prachtig gezicht. Het is zo rustig en bestaat duidelijk uit tegenstellingen. Zonsondergang en rook. Groen gras en verbrand gras. Dit alles maakt het ook zo compleet.

Na het eten hebben Lisa en ik nog bij een andere groep onderzoekers (Liza, Tim en Ellis) gezeten. Zij doen onderzoek naar de zwarte neushoren en wat de aanwezigheid van het dier voor effect heeft op de omgeving.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Wilde hond