Hluhluwe dag 14: A cheetah just 3 meters away.

23 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Zondag 23-09-2018

Hluhluwe dag 14: A cheetah just 3 meters away.

We mochten vandaag uitslapen want we zouden om 5.30 uur vertrekken. Helaas regende het. Marumo paste het plan aan en we besloten pas om 9 uur te vertrekken. Dus terug naar bed. Wel iets eerder uit bed om al vast wat voorbereidingen te doen voor ons vertrek. Toen bleek dat we om 9 uur weg gingen besloten ook Ellis en Tim met ons mee te gaan. Nog even het vlees voor de honden in de auto leggen, 20 kg. Dit keer was het buffel. Natuurlijk eerst naar de boma om het vlees af te leveren. We deden ons gebruikelijke rondje en Merlot volgde ons zo als gebruikelijk. Marumo moest ook nog wat onkruid verwijderen onderweg omdat het de draden raakte. Daarna naar het hek. Het stroom moest eraf. Dit ging niet helemaal zoals gepland. Marumo kreeg een schok. Normaal zou dat niet zo erg zijn maar er staat 12.000 volt op. Het duurde even voordat ze weer helemaal op adem was gekomen. Het vlees moest nog steeds de boma in en dat wilde ze zelf doen, dit terwijl ze niet eens fatsoenlijk kon staan. Dus dat heb ik maar even gedaan. Daarna gauw boven op het platform kijken hoe de honden reageerde. Merlot kwam weer als eerste, niet lang daarna kwam de rest. Dit was wel positief omdat de auto er nog steeds stond en de vorige keer wilde ze hierdoor niet komen. Merlot bleek ook een wond aan zijn staart te hebben maar waarschijnlijk niet te erg om de dierenarts erbij te halen.

We vervolgde onze reis. Het weer werd steeds beter. Lekker zonnig en warm. We gingen gelijk opzoek naar de cheeta. Het duurde even voordat we he gevonden hadden maar het lukte. Hij lag op ongeveer 50 meter van de weg af. Dit is de weg tussen Hluhluwe en Imfolozi (Corridor). Hij lag lekker te rusten onder een boom. Dus probeerde we dichter bij te komen. Dit lukte best aardig tot op ongeveer 5 meter en toen schrok hij wakker en liep hij weg. Het lopen ging wel langzaam want hij had een hele dikke buik. Dit betekend dat hij net heeft gegeten.

Even later kwamen we een groep van minimaal 22 zebra’s tegen. Dat is een grote groep. Waarna we weer een lesje plantkunde kregen van Marumo. Het ging over 3 verschillende. Een stuik en 2 bomen. De Buffelo thorn beter bekend als the death spirit stick. Als iemand overlijd moet de ziel van deze persoon naar huis worden gebracht. Er wordt dan 1 persoon voor aangewezen die deze tak meeneemt. Deze persoon mag alleen maar tegen de overledenen praten. Via de tak verplaats de geest van deze overleden persoon zich. Hij moet ook tegen deze persoon blijven praten, vragen of hij honger heeft en als hij eten voor zichzelf besteld moet hij ook voor de overledene halen. Een prachtig stukje cultuur. De andere was de Camboti is giftig en de Magic guarry tree: word gebruikt om meubels te maken, om je tanden mee te poetsen. Ook breekt deze niet dus als je het hout nodig hebt moet je hem omzagen. Tegen een uur of 1 hebben we nog even wat gedronken bij de picknick plaats. Dit was bij de rotswand. Nu zaten er zelfs 4 Bold ibissen. Dit is een zeer bedreigede vogel. Terug naar het camp. Hier begon een beetje de chaos. Eerst maar eens een fatsoenlijke lunch. Daarna het moesten we de gegevens invoeren, het logboek, de foto’s voor Lisa & Marumo & Tim, een enquête invullen, de auto wassen (heb ik overgeslagen 😊). Gelukkig heb ik ook nog de tijd genomen om gezellig bij het kampvuur te zitten met: Tim, Ellis, Lisa, Lisa 2, Marumo en Jannie (rare mannelijke onderzoeker). We hebben onze hamburgers gedaan met de braai. Heerlijk kletsen over van alles en nog wat. Toen de meeste naar bed gingen heb ik ons Tim en ik nog wat gedronken. Dit wel in de keuken want het weer sloeg om. Onweer, bliksem en regen, maar niet extreem. Hij ging naar bed en ik werd nog actief. Bellen met thuis, de enquête invullen, douchen, koffer inpakken en dan naar bed. Pfff rond een uur of 12. Het nemen van een douch was wel een uitdaging want er was geen elektriciteit. Maar de zaklamp op mijn telefoon werkt ook super.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Giraf

·         White Rhino

·         Baboons

·         Cheetah

·         African Wild Dogs (boma)

·         Buffalo

·         Impala

·         Nyala

·         Leperd tortueuze

·         Bold ibis (bedreigd)

Planten vandaag gezien/ Plants we’ve seen

·         Buffelo thorn: the death spirit stick

·         Camboti tree: Poisonous

·         Magic guarru: used for furniture, brushing your teeth.

1. C.de Kruyff:
    24 september 2018
    Marianne geweldig wat je allemaal beleeft en zoveel dieren als je al gezien hebt
  2. Anja L:
    24 september 2018
    Zo even bij gelezen! Wat een ervaringen! Geniet er van!
  3. Claudia Wehnes:
    24 september 2018
    Op 1 dag alle verhalen binnen gekregen. Wat een ervaring.
  4. Tineke:
    24 september 2018
    Prachtig Marianne! Wat een mooie reis maak je!
  5. Peter Kleine:
    24 september 2018
    Zo jongedame dat zijn mooie dingen die je mee maakt daar leuk om te lezen dat je het goed naar je zin hebt leuke verhalen zo ik hoop er nog meer te lezen nog veel plezier daar en succes
  6. Joyce van Manen:
    24 september 2018
    jij kan heel goed en duidelijk schrijven, prachtig om al die dieren en zulke hoeveelheden te zien.
    Fijn dat je het naar je zin heb, groetjes kanjer
  7. Maureen milius-parmentier:
    25 september 2018
    Wat een heerlijke verhalen om te lezen tijdens mijn vakantie denk metéén weer aan mijn vakantie in kenia hebben steef en ik ook zoveel verschillende beesten gezien wacht al weer op het vervolg groetjes maureen
  8. Gitta:
    27 september 2018
    Super Marianne, ik heb ze inmiddels ook allemaal gelezen, geweldig...zie uit naar alle foto's, en de volgende verslagen, groetjes
  9. Joyce van Manen:
    13 oktober 2018
    Heel indrukwekkend , in één woord geweldig wat een reis en een belevenissen, Wat moet je hier later met ons saaie gedoe?
    Het was heerlijk leesvoer, nog heel veel plezier, tot de volgende verhalen