Manyoni dag 13: A successful unsuccessful day.

6 oktober 2018 - Mkuze, Zuid-Afrika

Zaterdag 06-10-2018

Manyoni dag 13: A successful unsuccessful day.

Vandaag gingen we opzoek naar neushoorns. Dit keer de witte neushoorn. Ze wilde namelijk 3 neushoorns voor onthoorning en of notches bij de jongen aanbrengen. Dus we vertrokken zo als gebruikelijk om 5 uur. We reden naar het zuiden waar onze zoektocht begon. Deze sessie heeft in totaal 6,5 uur geduurd. Hebben we gevonden wat we zochten, nee niet echt maar wel heel veel andere dieren. We begonnen al goed met een geweldige zonsopkomst. De dalen waren gehuld in deken van wolken. Dit maakte het ook erg koud. 5 lagen kleding is geen lux tijdens deze autoritjes. Het aantal dieren dat we tegen kwamen was geweldig. Zebra’s (hele grote kuddes), impala, nyala, giraf, blue wildebeest, buffels, struisvogel, veel verschillende roofvogels. Op een gegeven moment werd er met ons contact opgenomen. Vanuit de helikopter hadden ze witte neushoorns gespot die in aanmerking kwamen. Of wij wilde gaan kijken of dit ook juist was. Net op dat moment zagen we een cheeta. Nee niet 1 wel 3. Waarschijnlijk CF7. Ze gingen achter een groep wildebeesten aan. Wow zo spectaculair, maar wij moesten verder. ☹. Na een lange zoektocht vonden we dan eindelijk de neushoorns maar hun hoorns waren te kort. Dus dat ging niet door. Dan maar door met de zoektocht. Zag ik daar niet nog een cheeta (CF1). Deze heeft echter 4 jongen. Ook deze zagen we, 1 klom er zelfs in een boom. Ook hier konden we niet blijven kijken want we moesten nog steeds opzoek naar de neushoorns. Verdorie. Die neushoorn begon steeds minder interessant te worden. Om 11.15 uur werd de zoektocht afgeblazen. Ze hadden inmiddels 1 neushoorn gevonden maar de rest was spoorloos verdwenen. Ik denk dat ze een geheime vergadering hebben belegd om zo onze zoektocht te laten mislukken. Maar ik kan er natuurlijk ook helemaal naast zitten.

Dan maar terug naar het huis. Raad eens wat wij onderweg tegen kwamen. Een mannelijke witte neushoorn. Natuurlijk, hoe kon het ook anders.

Bij het huis aangekomen heb ik mijn plekje in de schuilhut weer opgezocht. Het ging vandaag iets beter dan gisteren, ze rende nu niet gillend meer weg maar de opkomst was erg miniem. Een aantal nyala’s, wildebeesten en heel veel wrattenzwijnen. Wel was mijn vriend de boom agama er weer. Wat een prachtige blauwe kop heeft hij toch.

De middag sessie stond in het teken van de wilde hond. We waren ze al heel snel op het spoor. Ze zaten op een heuvel naast de opgedroogde rivier. Hier zijn ze echter ook blijven zitten en tegen het eind van de middag gingen ze nog verder omhoog. Ook deze missie is dus mislukt. Wel was het erg gezellig achter in de auto. Deze ritjes zijn erg goed om mijn buik- en rugspieren te trainen. Semra scant namelijk tijdens het rijden. Dit is echter niet zonder gevaar met alle hobbels en bobbels. De uiteindes komen erg dicht bij mijn gezicht dus als dit gebeurd ga ik achterover liggen. Mijn hoofd en schouders liggen dan op de bank achter mijn bank. Zo krijg ik dan toch nog wat beweging.

Ook ging op de terugreis de spotlight weer aan. Dit keer vonden we weer een hyena 2 verschillende soorten uilen een kudde buffels en zoals gebruikelijk heel veel konijnen.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         Cape glossy starling

·         Jung bateleur

·         Dark capped bulbul

·         Red-billed oxpecker

·         Southern grey-headed sparrow.

·         Yellow-fronted canary

·         Brown snake eagle

·         Spotted eagle owl

·         Marsh owl

·         African harrier-hawk

·         Helmeted guineafowl

1. Neeltje:
    8 oktober 2018
    Hoe is het met je six pack en je conditie? Wordt zo weer wat als je op je afgetrainde paard moet haha, succes met de sit ups😉
  2. Ramona:
    23 oktober 2018
    Dit is toch ook wel genieten he!! Prachtig die foto's 😍