Hluhluwe dag 12 : Cheetah!

21 september 2018 - Hluhluwe–iMfolozi Park, Zuid-Afrika

Vrijdag 21-09-2018

Hluhluwe dag 12 : Cheetah!

Zoals de meeste ochtenden vertrokken we om 5 uur. De honden kreeg een ochtendje rust van ons. We gingen gelijk opzoek naar de cheeta. Onderweg kwamen we een zebra tegen met een halsband om. Ook zij worden in dit park gemonitord om hun migratie patroon en voedsel voor keur te onderzoeken. Toen we in de buurt kwamen waar we gisteren de afslag op de onderhoudsweg hadden genomen kregen we al een signaal van de cheeta. Dus daar gingen we weer de hobbel weg op. Mike vond de cheeta al gauw op de heuvel naast het dal waar Lisa hem gisteren had gezien. Hij had een prooi gevangen en was druk bezig met deze op te eten. Ongelofelijk dat we hem dan toch eindelijk te zien kregen. Toen hij was uitgegeten ging hij een stukje verderop liggen uitbuiken. Wat zijn het toch prachtige dieren. We hebben een hele tijd zitten wachten tot hij ging bewegen maar dat deed hij niet. We zijn verder deze weg afgereden om te kijken of we nog meer dieren konden traceren. Het lukte om een signaal te krijgen van een leeuw en de honden. Helaas hebben we ze niet gezien. Terug bij het camp aangekomen vroeg ik wanneer de laatste sessie met Mike was en het bleek deze te zijn. Wel een beetje vreemd dat hij hierover niets heeft gezegd.

De middag sessie was met Marumo. We hebben ook Tim en Ellis meegenomen. Ellis ging namelijk proberen om alle middens (hopen neushoorn poep) te noteren die we tegen kwamen. Dit is voor haar onderzoek.

Eerst langs onze vriendjes om te kijken of alles goed met ze ging. Ja hoor ze waren er allemaal nog. Daarna opzoek naar de leeuwen. We vond een leeuwin op grote afstand. Ondertussen wel een aantal witte neushoorns, zelfs een kleintje die heel dapper langs de buffels ging maar daarna toch van ze schrok. We probeerde daarna van alle kanten om de leeuwen toch nog te zien. Maar nadat ze achter de rotsen verdween hebben we haar niet meer gezien. Onderweg begon Marumo ons kleine lesjes te geven. Ze ging voor op de bullbar van de auto staan en begon haar les. Eerst over de neushoorns en de verschillen tussen de witte en zwarte.

Info:

Neushoorns maken middens. Dit is een hoop poep. De mannetjes proberen hun geur zover mogelijk te verspreiden dus trappen ze de poep naar achter. Hierdoor vermengt deze zich met grond en dit blijft dan aan hun poten zitten. Als ze dan gaan lopen wordt hun geur verder verspreid zodat de vrouwtjes hun makkelijk kunnen vinden en de andere mannetjes weten dat dit territorium al bezet is. Vrouwtjes poepen aan de rand van de middens om zo te laten weten aan het mannetje waar zij ongeveer is.

Witte en zwarte neushoorns kunnen samen wel in 1 gebied leven maar zijn ze van dezelfde soort niet. Dan ondervinden ze namelijk concurrentie van elkaar.

Zware neushoorns:

-       Eten takken

-       Mest is rood van kleur. Er zitten stekels in van de takken

-       Jongen lopen achter de moeder zodat de moeder ruimte kan maken voor het jong

Witte neushoorns:

-       Eten vooral gras

-       Mest is bruin van kleur

-       De jongen lopen voor de moeder zodat zij ze kan zien.

Dit alles was erg interessant. Waarna we ook nog een lesje plantkunde kregen. Het ging over 2 verschillende struiken: Red spike thorn en de Lemon bush. De eerste moesten we proeven. Deze proeft naar bananen schil. Hij is goed om te gebruiken als je koorts hebt of diarree. De 2e was de lemon bush. Dit kon je ook gelijk ruiken. Het rook naar citroen, best een lekkere geur. We mochten het niet proeven, dat was niet verstandig

Terug in het camp aangekomen hing er een beetje een vreemde sfeer. Mike zei helemaal niks meer tegen ons. Misschien was hij beledigd omdat we Tim en Ellis meegenomen hadden. Wat maakt dat nou uit wij hebben het vanmiddag erg leuk gehad en dat is waar het om draait.

Dieren vandaag gezien / Animals spotted:

·         African Wild dog (boma)

·         Cheetah

·         Egyptian gees

·         Lion

·         Warthog

·         Plains Zebra

·         White Rhino

·         Rain spider

Planten vandaag gezien/ Plants we’ve seen

·         Red spike thorn: good for fever, stops diarrhea, taste like a banana peel.

·         Lemon bush: smells like lemons

1. Joute klein:
    7 oktober 2018
    ik ben vanaf vandaag ook vd partij om je belevenissen te volgen gr johny